Sabtu, 10 Oktober 2009

Catatan Kosong #30 - Maaf, Kenkadang Aku Selalu Melulu Bila Bercakap...

Sekarang aku rasa macam dah malas nak angkat phone bila berkenaan dengan soal kerja, jadi taktik aku yang biasa buat, setkan phone pada "mood - Accept Call - None", jadinya seolah - olah benda tu terputus....Daripada aku sakit kepala baik aku buat tak tahu jer, biar padam muka orang yang call aku dan semestinya aku jugak, yang penting keputusannya seri...

Tapi masalahnya, bila nombor misscall terpampang kat skrin phone aku yang aku kenal aku rasa macam bersalah pulak, ye lah kalau aku pun phone 3 - 4 kali tak berangkat, naik angin jugak dibuatnya, masuk air ke apa dan untuk tidak mahu salah sangka biasanya aku akan call balik, manalah tahu kot-kot ada kecemasan ke apa, tak ke naya...Masalah kat sini, adakalanya bukan si empunya phone yang angkat tapi orang lain dan seperti biasa aku akan terkam secara melulu...

Situasi Lebih Kurang :

Aku : Woi, ado gapo mu telepon aku pagi-pagi buto nih?

Misscall : Sapo dio nih?

Aku : Saknin, mu telepon aku ada gapo?

Misscall : Takdok telepon eh, sapo dio nih?

Sambil memikir, macam kenal suara....rupanya pak sedara aku yang angkat phone...

Aku : La, Ayoh Su....Mokda gi mano? (sajer nak cover line)

Misscall : Dio gi keda, dio telepon mu ko sakni?

Aku : Ho la, ingat ado gapo-gapo....(sambil putar ayat buat macam tak bersalah)

.......................................................................................................................

Aku selalu macam tuh, sebab orang yang aku biasa kenal maka ayat-ayat yang biasa jugak aku pakai, mana la aku nak berlapis cakap, guna ayat terus jer la....Tapi bila aku perasan orang lain yang jawap aku terpaksa terangkan balik apa yang aku terlepas cakap tadi, kena bebudak takpe la kalau orang tua macam mana, dalam kes tadi pak sedara aku pulak tuh...Bunyi macam kasar cakap dengan orang yang pangkat dia lebih tinggi dari kita, tapi dah terlanjur sudahnya buat macam tak bersalah jer la walaupun dah terkurang ajar...

Tu pon nasib mukamidimah aku bleh kira baik...

Kalau terkeluar ayat-ayat lagi bernas tak tahu la...

Ingat kena masuk kelas pendidikan moral nampaknya...

Salam...Adios...     

Tiada ulasan: