Selasa, 30 Jun 2009

Catatan Kosong #14 - Perkataan Yang Aku Selalu Dengar Tapi Bila Orang Sapa Aku Guna Perkataan Konon Urban Buat Aku Rasa Nak Menangis...

Dulu-dulu masa aku masih bergelar pelajar ada la sorang lecture nih baru balik London, bila jumpa aku yang lama tak jumpa (dia pergi setahun ajer) dengan konfiden pekat slanganya panggil aku...."Yo (sebut nama aku), Yassup, Yassup"...lebih kurang gitu la bunyinya, tak la pulak aku nafikan keran dengan saiz badan beliau yang agak besar, boleh lah kot kalau nak jadi mat hip-hop hulahop...Aku tak respon apa-apa cuma senyum kambing sambil tersengih jer aku pandang beliau...ketawa dalam hati sambil menangis...

Asasnya disini bagi aku takde masalah langsung, cuma aku rasa ralat ler sikit sebabnya orang yang tegur aku tu nampak pelik walaupun aku kenal atau pun tidak...sebabnya? Mudah...Pertama tengok dari orang yang tegur aku tuh takde langsung menampakan ciri-ciri "masuk" dengan perkataan yang dilontarkan dari mulutnya...Iya, aku tahu dan sedar kamu dari baru balik dari London atau sekurangnya anak jati kota tapi yang jelas dan nyata kamu takde ciri-ciri sifat tersebut secara tak langsung buat aku hilang akal kejap...Kalau boleh kat situ jugak aku rasa nak ketawa kuat-kuat sambil berguling atas lantai...

Apa ayat-ayat yang biasa ditutur masa nih aku pun tak tahu sangat dan tak ingin nak ambil tahu...riban, bai, chikaro dan apa benda tah lagi sekadar contoh sebab aku bukannya urban sangat cuma mungkin beruban...Tapi yang aku tahu pengaruh komersial benda-benda gini cepat sangat merebak, tambahan budak-budak yang kerjanya asyik mengadap tv jer bila balik sekolah...Adakalanya aku macam skeptikal walaupun budaya ini macam sekejap-sekejap tapi impaknya sangat kuat dalam kepala otak manusia, nanti orang kata ketinggalan zaman pulak...contoh macam aku kot....

"Woi anak haram, hang nak pergi mana?"...

Member aku budak kedah kata "gila lama aku tak dengar ayat macam nih"...

Best kan?...Old School betul...

Salam...Adios...

2 ulasan:

FARYN berkata...

walaupun bunyinya kasar,aku tersenyum bila baca ayat akhir tu...
hehehehee

lavidalabelle berkata...

"Woi anak haram, kau nak pergi mana?"...



hahaha ayat ni time skolah menengah dulu mmg happening xD