Rabu, 9 September 2009

Catatan Kosong #26 - Nasihat Dari Orang Yang Tak Patut Bagi Nasihat...

Pernah dengar?...Pernah dengar?...Pernah dengar?...

Aku?....Banyak sangat sampai dah nak naik muntah otak aku nak menghadamnya...Ada yang bagus, ok dan boleh diterima tapi yang sakitnya bila tukang beri ceramah motivasi nak bandingkan aku dengan dirinya, kalau nak bagus kena jadi macam dia, bukannya lebih dari dia...Iya, aku tak akan jadi macam dia sebab aku bukan dia, kepala otak aku tak kan sama dengan dia, selera aku takkan sama macam dia, cerdik atau bodoh aku takkan sama macam dia...jadi sekali sekala aku pikir apa lak jadahnya kalau nak suruh aku jadi macam dia?...

Senang?...Sapa tak nak kan?...Cuma ada sesetengah orang akan melaluinya dengan jalan yang kurang berliku sikit...Aku rasa susahlah kalau nak hidup asyik kena tempias bayangan orang lain ajer, tapi tak lah pulak pesanan mereka itu semua tak boleh pakai cuba tengok pada keadaan lah...Memang aku tak nafikan tak kira ko jadi ustaz ker, kerani, pegawai, tok iman masjid, kesenangan itu adalah anugerah, kalau berusaha dapat...Nak hilangkan rasa bangga diri memang susah, bak kata pepatah (tah aku baca kat mana) "walaupu raja respek pada pengemis tapi dia tak nak nasibnya macam pengemis"...

Realiti hidup bagi seseorang berlainan dari apa yang diharapkan, cuma kita mampu menjalaninya dengan seadanya....

Korang pernah rasa "kokak sekokaknya" dalam hidup koranh tak?...

Aku sedang mengalaminya...

Tak tahu kat mana nak tumpahkannya....

Salam...Adios...

Tiada ulasan: